Ontwikkeling

Hoogopgeleid vs. Laagopgeleid

Hoogopgeleid vs. Laagopgeleid

De discussie over de term ‘hoogopgeleid’ en ‘laagopgeleid’ blijft een terugkomend fenomeen, omdat men duidelijk wil maken dat er in de maatschappij praktische en theoretische mensen nodig zijn en niet hoogopgeleid of laagopgeleid. Ik kan niets anders bedenken dan te zeggen dat ik er mee eens ben.

In mijn tijd had je geen vmbo scholen, maar lhno, lts en leao scholen. Ik heb toentertijd lhno gevolgd, ben daarna naar de leao gegaan en vervolgens heb ik kort-mbo gedaan. Het laatste heette toentertijd zo en ik ben vroegtijdig met mijn studie gestopt! Je kunt zeggen dat ik een zogeheten ‘Drop-out’ ben! Momenteel zit ik in mijn afstudeerfase van een master opleiding. Weliswaar jaren later, maar mijn punt is dat ik van laagopgeleid (praktisch) naar hoogopgeleid (theoretisch) ben gegaan. Is dat een probleem? Daar kan ik kort over zijn. Ik heb mezelf ontwikkeld in mijn tijd, op mijn manier en met mijn capaciteit! Ik heb me niet gestoord aan wat anderen over mij zeiden of vonden.

De hedendaags jongeren /leerlingen worden vanaf de basisschool gepusht om na te denken over hun keuzes, hun schoolloopbaan en hun toekomst. Met andere woorden, vanaf groep 7 krijgen zij hun vervolgadvies voor het voortgezet onderwijs en de stempel hoogopgeleid of laagopgeleid! Afhankelijk van hun advies.

Dialoog: Doen wij onze jongeren hier recht aan?

Ik ben van mening dat onze jongeren tegenwoordig te kampen hebben met internaliserend en externaliserend gedragsproblemen, omdat zij zich vanaf de basisschool al druk moeten maken over hun toekomst. Ouders die het niet kunnen verkroppen dat hun kind een laag vervolgadvies krijgen en deze proberen te verhogen, want ojee dat je als ouders moet vertellen dat je kind op het vmbo zit!

Deze gedragsproblemen hebben te maken met de druk die wij op onze jongeren leggen. Onze kinderen moeten zich niet alleen tegenover hun ouders bewijzen, maar ook tegenover de maatschappij. Ze moeten zo ‘hoogopgeleid’ mogelijk van de basisschool komen, zodat ze niet als tuig, uitschot of laagopgeleid gezien worden net als de kinderen die naar het vmbo gaan. Zorgen wij er niet zelf voor dat deze kinderen naar datgene gaan leven waar ze voor uitgemaakt worden?

Een kind dat op het vmbo begint kan zich prima zonder enig probleem ontwikkelen. Het heeft niets te maken met hoogopgeleid of laagopgeleid. Daartegenover kan een kind dat op de havo of vwo begint zich ook prima bevinden in een baan waarbij hij met zijn handen moet werken. Zijn zij dan laagopgeleid?

In de Scandinavische landen hoeven de kinderen pas op hun 15/16 jarige leeftijd na te denken over hun toekomst, in Nederland al vanaf hun 11/12 jaar. Dit is een groot verschil en zoals we allen weten, is het onderwijs in de Scandinavische landen beter geregeld dan in Nederland.

Ik was 12 toen ik naar het lhno ging en pas op mijn 27ste wist ik precies wat ik wilde worden! Ben ik slecht terecht gekomen? Nee! Ben ik laagopgeleid en zijn mijn kinderen laagopgeleid? Nee, want op mijn 27ste had ik pas mijn doel voor ogen. Die heb ik nagestreefd en bereikt! Ik leg geen druk op mijn kinderen, want dat krijgen ze al genoeg vanuit de maatschappij. Zij mogen hun pad volgen zoals zij dat willen. Ik zal hen daarin adviseren en ondersteunen.

Ik zeg weg met die termen ‘hoogopgeleid’ en ‘laagopgeleid’. Noem het praktisch en theoretisch opgeleid, zoals Marianne Zwagerman opperde. En ouders wees dankbaar dat je kind over zijn toekomst nadenkt en een doel voor ogen heeft, ongeacht zijn advies van de basisschool! Houd onvoorwaardelijk van hen en laat hen merken dat welk onderwijsniveau ze ook krijgen, ze komen er wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *